Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 16, 2015

Sinar Baru PM

Tahun ni takde iklan raya menarik daripada Petronas sebagaimana tradisinya setiap tahun. Tahun lepas "Ke Pangkuan Bonda"..tapi tahun ni Petronas recycle iklan lama je. Mungkin sebab harga minyak dunia yang tak menentu..turut beri kesan pada bajet Petronas. Ditambah dengan penyusutan nilai matawang RM yang tak mencerminkan keadaaan ekonomi semasa bak kata BNM.

Tapi tak pasti la pulak samada nilai dalam akaun bank RM ke-2 tercantik Asia naik atau tak sekarang ni..

Tahun ni kebanyakan GLC'c tak berebut nak terbit iklan raya Aidilfitri memasing. Tak macam sebelum2 ni. Adakah ia tanda protes? Refleksi kepada rasa tak puas hati terhadap banyak perkara yang berlaku dalam negara akhir2 ini? Tunjuk perasaan pada pemerintah? Wallahua'lam.

Nasib baik TNB dan TM ada bajet lebih..boleh la buat iklan "Sinar Baru" dan "Pakcik Misteri". Seolah macam TNB dan TM nak bagi mesej plak kan - beri sinar baru (harapan) kepada pakcik misteri (PM)..

Rakyat Malaysia juga mungkin sedang tertunggu iklan raya daripada 1MDB. Heh! Ada ke duit nak buat iklan kalo nak bayar hutang pun terpaksa begolok-begadai aset..

Apa pun meh kita layan iklan lama Proton yang kompom tak akan keluar di TV3 yang kempen #syukurselalu tu..walaupun realitinya poket rakyat sentiasa di'serang' dan makin terbeban dengan peningkatan kos sara hidup..

 

SELAMAT HARI RAYA EID UL FITR..
MAAF ZAHIR DAN BATIN..

p/s: Nanti cer perati reaksi orang keliling anda tiap kali mereka tertengok ucapan raya si Pahlawan Bugis dan Ratu Minang tu keluar tv..huhuhu!!

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive