Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, August 25, 2014

Selepas seminggu..

1. Pasti ramai tak lupa bagaimana wajah Najib sebaik saja SPR umumkan BN menang tipis pada awal pagi 6 Mei 2013 yang disiarkan secara langsung di televisyen seluruh negara.


2. Dengan wajah sugul, tak percaya, terkejut, sedih, keliru..bla..bla..bla..terpancar jelas di muka Najib ketika itu. Sampai terkeluarlah perkataan "Tsunami Cina" dek terkilannya Najib dengan pembelotan kaum Cina terhadap BN.

3. Lepas tu kira-kira 3 bulan jugalah Najib 'senyap' seolah berkabung dengan prestasi buruk sendiri di PRU-13 yang bukan saja gagal mengembalikan majoriti 2/3 BN sejak 1974, malah lebih buruk berbanding keputusan PRU-12.

4. Tapi lepas 100 hari sejak 6 Mei 2013, Najib dah 'happy' balik macam biasa. Tiada unsur atau riak yang beliau akan buat perubahan walaupun dasar dan polisinya sebelum itu ditolak mentah-mentah oleh lebih 52% pengundi di PRU-13, apatah lagi mengambil ikhtibar dengan apa yang telah berlaku. Malah dasar dan polisi Najib tetap kekal sama. Semuanya sebagaimana asal ketika Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 pada 3 April 2009.

5. Bukan saja dasar dan polisi Najib tak berubah, malah sifat blur beliau dalam menangani isu-isu sensitif terutama yang melibatkan Islam, Melayu, Raja Melayu dan keselamatan negara juga kekal sama. Blur sepanjang masa. Seolah negara ini sudah tiada pemimpin atau orang yang berkepimpinan. Semua isu sensitif dibiarkan hingga menjadi barah yang sedang memakan 'jantung' negara ini perlahan-lahan. Nak tau apa dia 'jantung negara' boleh klik sini.

6. Sehinggalah 18 Ogos 2014, Che Det melalui blognya telah meluahkan apa yang selama ini terbuku dan menjadi bualan, bukan saja dikalangan segelintir blogger, tapi turut menjadi perdebatan umum dikalangan akar umbi UMNO dan rakyat Malaysia mengenai hala tuju serta dasar Najib yang kelihatan 'membunuh' Melayu dan Malaysia secara perlahan.

7. Ada 6 perkara UTAMA mengenai dasar Najib yang disentuh Che Det di blognya iaitu mengenai ISA, kerajaan terlalu ikut cakap negara barat dan Singapore, layanan kerajaan yang berbeza terhadap orang Melayu yang menyokong BN berbanding kaum Cina, pemberian BR1M untuk meraih undi dengan menyalahgunakan wang kerajaan, keutamaan berlebihan kepada import berbanding produk tempatan, serta isu gaji minimum; yang kesemuanya telah merosakkan hubungan antara kaum, ekonomi dan kewangan negara.

8. Kini sudah seminggu berlalu, namun tiada seorang pun pembodek serta pengampu Najib yang mampu membalas hujah secara ilmiah berkenaan 6 perkara pokok yang menjadi asas teguran Che Det.

9. Antara yang cuba menjawab ialah Hisham 'Awww' yang menyentuh mengenai 'kehebatan' Najib dalam menangani isu MH17 padahal ia tiada kena mengena pun dengan 6 perkara utama yang dibangkit Che Det. Yang peliknya kenapa Hisham tak guna hujah MH370 untuk pertahankan Najib? Takut nanti kena bambu sebab kes MH370 hakikatnya ada kaitan dengan pemansuhan ISA ke?

10. Sorang lagi yang cuba mempertahankan Najib ialah 'panglima pemilihan UMNO' yang hanya 'tunjuk taring' masa pemilihan jawatan dalam UMNO saja, tapi bila dah menang...terus MENIKUS!! Yang kelakarnya apabila Zahid suruh semua termasuk Che Det untuk menghormati Najib; tapi siapa boleh lupa bagaimana Zahid sendiri pernah secara terbuka menghentam Che Det dalam PAU 1998! Masa tu tak pulak timbul cerita suruh hormat pemimpin..kan Zahid? Heh!

11. Maka terserlah la dalang sebenar 'dato-dato yang ingin menyenangkan hati Raja' sebaik saja mereka buat komen mempertahankan Najib. Bukan saja rakyat dah tahu siapa pembodek Najib, malah rakyat juga mula sedar akan tahap dungu pengampu Najib ketika menjawab hujah Che Det. Hijab kebodohan orang keliling Najib kini terbuka. Tuhan nak tunjuk agaknya..

12. Terbaru semalam apabila Muhyiddin juga selaku timbalan Najib mula bersuara mempertahankan bosnya. Muhyiddin menegaskan yang kononnya Najib bukan diktator. Najib selalu berbincang dan tanya pendapat sebelum buat keputusan. Kiranya Najib ni tak buat keputusan berseorangan lah! Maknanya 'final say' setiap dasar dan polisi kerajaan sejak 2009 bukan daripada Najib lah...gitu? Maknanya segala yang silap tu bukan salah Najib sorang la..tapi juga salah semua anggota Jemaah Menteri dan konsetan? Adakah itu yang dimaksudkan Muhyiddin?

13. Tapi pada masa sama Muhyiddin turut mengakui beberapa polisi perlu dikaji dan diperbaiki serta turut memohon sokongan dan peluang untuk Najib memperbaiki pentadbiran negara - yang jika ditafsir sepintas lalu, Muhyiddin secara tak langsung telah membenarkan segala kritikan Che Det terhadap Najib. Sama ada akan berlaku perubahan atau tidak dalam dasar dan polisi Najib selepas ini, hanya masa yang akan menentukan.

14. Ramai yang mengharapkan posting "Menegur" Che Det dikeluarkan sebelum pemilihan jawatan dalam PAU tahun lepas. Ramai yang beranggapan posting Che Det itu sudah terlambat memandangkan tiada apa lagi yang boleh dilakukan kini untuk menjatuhkan Najib dalam pemilihan UMNO. Tapi rasanya niat Che Det bukanlah untuk menjatuhkan Najib kerana jika beliau berniat begitu, mesti Najib dah kena 'sound' sebelum PAU tahun lepas lagi.

15. Rasanya Che Det maklum bahawa minggu ini bahagian-bahagian UMNO seluruh negara sudah mula bersidang. Mungkin Che Det mahu kritikannya terhadap Najib dibahaskan para perwakilan di setiap bahagian UMNO yang bersidang. Tidak dinafikan sejak posting "Menegur" Che Det, akar umbi UMNO agak kecoh membincangkan isi kandungan teguran tersebut. Rentetan daripada kekecohan itu, buktinya dapat dilihat apabila semalam timbul usul dalam persidangan UMNO Bahagian Rembau yang diketuai oleh MBNS, Mohamad Hasan serta timbalannya Khairy Jamaluddin mengenai ISA.

16. Kata Mohamad Hasan, "Hari ini UMNO Bahagian Rembau membuat satu usul yang amat kuat, kita menghantar satu mesej kepada UMNO Pusat, bahawa UMNO bahagian ini mahu penguatkuasaan undang-undang sedia ada ini perlu diperkemaskan. Apa guna ada undang-undang, tetapi tak ada penguatkuasaan, maka ini dipersoalkan oleh masyarakat luar yang bimbang keselamatan mereka." Tahniah Mohamad Hasan dan tahniah juga kepada UMNO Bahagian Rembau. Jarang nak dapek Paneh Miang puji Mohamad Hasan ni. Kalaulah usul seperti ini disuarakan sebelum ISA dimansuhkan pada September 2011, musti dah lamo selosai masalah. Tapi yolah kan..tembolok memasing nak kono jago. Heh!

17. Adakah bahagian-bahagian UMNO yang lain turut berkongsi semangat "Menegur" yang sama dalam persidangan mereka, sekaligus membawa usul "Menegur" masing-masing untuk dibahaskan secara terbuka dalam PAU tahun ini, sama-sama kita tungguuu..

18. Baru-baru ni Timbalan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengatakan, "Kami tidak mempunyai bukti kukuh untuk menangkap mereka di bawah undang-undang baru SOSMA yang menggantikan ISA," apabila mengulas mengenai rakyat Malaysia yang ditembak kereta kebal di Syria. Inilah yang dimaksudkan Che Det dengan 'pembebasan ketua-ketua geng' rentetan pemansuhan ISA.


19. Agaknya mereka yang menghapuskan ISA ini terlupa bahawa akta tersebut bukan saja menjamin keselamatan negara dengan menangkap pengganas atau perisik, tapi turut mampu menyelamatkan nyawa rakyat Malaysia daripada terlibat dengan aktiviti pengganas.

20. Ingat lagi kes Nik Adli anak Nik Aziz yang pernah di tahan bawah ISA? Nik Adli asalnya adalah buruan CIA untuk ditangkap bawah Patriot Act. Tapi apabila Che Det dapat tahu, beliau arahkan polis untuk tahan Nik Adli dan rakan-rakannya terlebih dulu bawah ISA kerana bimbang akan keselamatan mereka yang tidak akan diketahui hidup mati sekiranya ditangkap CIA. Kata Che Det ketika itu, "Lebih baik dia (Nik Adli) ditahan bawah jagaan kita dari tak tau apa nasib kalau duduk dalam penjara Amerika." Hakikatnya Nik Aziz sedar bahawa akta itulah yang pernah menyelamatkan nyawa anaknya suatu ketika dulu. Jika situasi sama yang pernah dialami Nik Aziz turut berlaku dalam keluarga kita, mungkin kita pun berharap agar ISA dikekalkan.

21. Perwakilan UMNO di setiap bahagian serta G7 yang terpilih ke Perhimpunan Agong UMNO 2014 punya tugas berat. Najib perlu ditegur!! Dah lama sangat Najib syok sendiri!! Jika dato-dato dalam kabinet dan punahsehat sekeliling Najib tak mampu tegur, maka tanggungjawab itu harus dipikul oleh akar umbi UMNO.

22. "Jantung" Malaysia perlu dijaga, dan UMNO-lah harapan "Jantung" negara untuk pertahankan hak mereka. Jika Saidina Umar Al-Khattab yang dijamin syurga pun sanggup ditegur dengan pedang, apalah yang payah sangat nak tegur Najib?!

Thursday, August 21, 2014

Hanya menunggu masa..

1. Bangsa Melayu harus sedar bahawa Tanah Melayu adalah satu-satunya tanahair mereka. 

2. Mereka tidak seperti orang India yang mempunyai negara India untuk bergantung. Jika sesuatu berlaku, contohnya kes Hindraf, pemimpin mereka ke India sebagai tempat untuk melarikan diri. Kerajaan India turut menyediakan biasiswa kepada rakyat Malaysia keturunan India (Indian diaspora). Kerajaan India juga membenarkan rakyat Malaysia keturunan India (Indian diaspora) untuk mengundi dalam pilihanraya di negara India.

3. Kaum Cina pula...faham-faham sajalah. Kita tengok di bulan kemerdekaan ini, berapa banyak premis dan kenderaan milik kaum Cina yang akan menggantung bendera Malaysia. Tema hari kemerdekaan ke-57 ialah "Malaysia, Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta", namun bagi kaum Cina..lahir?..ya!..cinta?..soli meh!!

4. Orang Melayu diminta melupakan sejarah 13 Mei 1969 tetapi sebaliknya orang bukan Melayu kini terang-terangan sedang mencipta sejarah 13 Mei versi mereka sendiri.

5. "Are we measured by exam scores?" - (The Sun - 14 Mac 2008, MS 20). Inilah komen orang bukan Melayu apabila ada pelajar Melayu yang memperoleh 20A1 dalam SPM. Pencapaian pelajar Melayu diperkecilkan.

6. Orang Melayu harus sedar bahawa kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam untuk menarik orang bukan Melayu berkhidmat dengan kerajaan, bukannya kerana prestasi kakitangan kerajaan itu sendiri. Agaknya apa tanggapan orang bukan Melayu di luar sana pada orang Melayu yang bekerja kerajaan?

7. Orang Melayu memang jenis malas nak komplen-komplen. Orang Cina dan India pula sikit-sikit nak komplen. Selagi orang Melayu malas nak komplen, mereka akan ketinggalan. Tanpa komplen, masalah tak akan dikenalpasti dan ditangani. Bertambah pelik apabila orang Cina atau India komplen, pemimpin dan penguatkuasa Melayu cepat pula bertindak, tapi kalau orang Melayu yang komplen, mereka buat tak endah saja.

8. Ramai generasi muda Melayu hari ini tidak berminat mempertahankan hak mereka sebagai bangsa Melayu di Tanah Melayu. Mereka sedia berkongsi samarata dengan orang bukan Melayu kerana mendapati orang Cina dan India sudah ramai disekeliling mereka hingga terbiasa menggunakan semuanya yang terdapat di Tanah Melayu secara bersama. Analoginya macam Mamat ada basikal, tapi kerana Lee dan Bala biasa gunakan basikal tu bersama disebabkan kebaikan hati Mamat, lama-kelamaan Mamat pun lupa yang basikal tu dia yang punya.

9. Ramai orang bukan Melayu tersalah anggap bahawa peruntukan dalam Perlembagaan yang memberi keistimewaan kepada bangsa Melayu itu bermakna orang Melayu 'Super'; tetapi sebenarnya peruntukan itu digubal hanya untuk mempertahankan HAK Bangsa Melayu sebagai pribumi dan bukannya kerana menganggap orang bukan Melayu sebagai warga kelas dua.

10. Bangsa Melayu harus sedar bahawa orang bukan Melayu sering menggunakan faktor masa untuk mempertahankan identiti mereka sepertimana kewujudan kuil, tokong, bahasa ibunda dan sekolah vernakular, tetapi mereka cuba melupakan faktor masa apabila menidakkan asal-usul bangsa Melayu di Malaysia.

11. Sifat orang Cina atau India, apabila berada lebih lama berbanding orang lain di sesuatu tempat, contohnya sebagai senior di tempat kerja, mereka akan bermati-matian berbangga dengan kesenioran mereka dan sedaya upaya mempertahankan kedudukan sebagai senior atau 'orang yang lebih awal'. Tetapi bangsa Melayu tidak pula bersungguh mahu mempertahankan kesenioran mereka di Tanah Melayu.

12. Di awal kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, rata-rata orang Melayu miskin, namun mereka bersatu dan saling membantu. Wujud perasaan penyatuan yang amat mendalam dikalangan bangsa Melayu. Kemudian atas usaha para pemimpin Melayu, maka lahirlah golongan Melayu bijak pandai. Tapi akhirnya golongan Melayu bijak pandai dan kaya ini mula berasa bangga dan lupa diri terhadap nasib bangsa sendiri yang masih miskin serta tidak sepandai mereka. Golongan ini kemudiannya bersekongkol pula dengan orang Cina dan India yang pandai dan kaya hingga tergamak menyisihkan orang Melayu yang miskin dan kurang pandai. Bagi golongan pengkhianat bangsa Melayu ini, hanya mereka saja yang berhak menjadi kaya dan pandai kerana usaha mereka sendiri, dan orang Melayu yang masih miskin dan kurang pandai pula layak jadi miskin dan tak pandai kerana kononnya tak mahu berusaha seperti mereka.

13. Orang Melayu yang pernah bekerja dengan kaum Cina akan mengetahui bahawa kaum Cina tidaklah secekap dan sepandai mana pun. Cuma orang Cina ni lebih suka menonjol, mempromosi diri, lebih vokal dalam menyuarakan pandangan, tak mahu mengalah walaupun jelas yang mereka dah tewas. Sangat kontra jika dibandingkan dengan sikap Melayu yang cepat mengalah, bersikap tidak apa, tak mahu promosi diri, tidak vokal dan agak malas, sekaligus membolehkan kaum Cina kelihatan pandai. Penyudahnya kaum Cina semakin maju kehadapan, dan bangsa Melayu pula ketinggalan.

14. Sebelum kedatangan kaum Cina dan India ke Tanah Melayu, bangsa Melayu bebas nak buat apa yang mereka mahu, sama ada nak melaungkan azan dengan kuat atau perlahan. Tapi selepas kedatangan puak kafirun ini, mereka pula yang buat aturan itu tak boleh..ini tak boleh; dan paling sadis apabila aturan kafirun ini disokong oleh segelintir Melayu. Sepatutnya kalau mereka tak suka dengan apa yang orang Melayu buat, mereka boleh berambus saja ke negara asal mereka.

15. Kementerian Sumber Manusia sekian lama diterajui oleh pemimpin bukan Melayu. Sebab itulah sebarang aduan mengenai ketidak-adilan yang berlaku ke atas pekerja Melayu yang bekerja di syarikat asing atau tempatan yang pengurusannya terdiri dikalangan orang bukan Melayu, TIADA sebarang tindakan sewajarnya daripada pihak berkuasa. Pekerja Melayu di syarikat bukan Melayu sudah terlalu lama menerima tahap gaji yang sangat ketara perbezaannya berbanding pekerja kaum Cina atau India walaupun mereka dalam bidang tugas dan jawatan yang sama. Perbezaan bukan saja dari segi gaji, malah turut melibatkan kemudahan serta faedah lain seperti ex-gratia, perubatan, cuti etc.

16. Orang Cina dan India sering menggunakan isu teknikal terutama yang melibatkan undang-undang dan politik untuk mencapai matlamat mereka; maka bangsa Melayu sewajarnyalah menggunakan kaedah teknikal juga untuk mematahkan hujah mereka.

17. Sebahagian besar orang Melayu suka membantu dan memberi peluang pada orang bukan Melayu. Bila orang bukan Melayu itu berjaya, maka orang Melayu pun memuji orang bukan Melayu itu. Kemudian apabila orang bukan Melayu itu mengutuk bangsa Melayu, orang Melayu hanya mampu tersengih.

18. Namun hakikatnya bagi orang Melayu yang pernah berurusan dengan kaum Cina akan mendapati bahawa kebanyakan kaum Cina adalah bingai. Seringkali kebingaian mereka ditambah dengan kesombongan. Bak kata kamus Melayu - Bodoh Sombong!!

19. Bangsa Melayu harus sedar bahawa kebanyakan bangsa atau kaum di dunia ini memperkuatkan diri dengan memperkasakan sifat kebangsaan dan perkauman mereka. Contohnya orang India di India memperkasakan kaum mereka dengan bersikap lebih India, begitu juga dengan orang Cina, Jepun, Inggeris etc. Bangsa Melayu tidak akan jadi kuat jika mereka cuba untuk mengurangkan sifat keMelayuan mereka sendiri. Terimalah hakikat bahawa Allah SWT menjadikan manusia itu berbangsa-bangsa, maka kuatkanlah rasa bangsa itu. Namun ia juga bukan bermaksud untuk kita bergaduh dengan bangsa lain.

20. Akhirnya yang akan mempertahankan Melayu bukanlah parti politik Melayu atau Raja Melayu, tetapi rakyat jelata yang berbangsa Melayu-lah yang akan mempertahankan kelangsungan Bangsa Melayu. Rakyat jelata keturunan Melayu-lah yang diletakkan segala harapan oleh orang terdahulu serta generasi masa hadapan untuk menyelamatkan bangsa Melayu, parti politik Melayu dan Raja Melayu.

21. Bangsa Melayu kini sedang dikepung melalui laut (pelabuhan), darat (hartanah) serta udara (telekomunikasi dan penerbangan) oleh orang bukan Melayu. Terlalu ramai keturunan si kitol dan raja mendaliar yang sedang mengelilingi bangsa Melayu kini. Jika keadaan ini terus dibiarkan tanpa kawalan, maka tak mustahil Malaysia akan mengulangi sejarah kehancuran Kesultanan Melaka.

22. Andai negara ini dilanda perang, mampukah bangsa Melayu mempertahankannya?

Monday, August 18, 2014

Habislah Najib..

MENEGUR

1. Ada orang yang memberitahu kepada Dato Seri Najib Tun Razak yang saya telah memburukkan pemerintahannya.

2. Saya tidak akan menyangkal kerana saya telah berkali-kali menegur dasar-dasar Kerajaan sekarang.

3. Saya menegur kerana saya berpendapat pemimpin yang tidak ditegur akan percaya segala-gala yang dilakukan oleh mereka baik-baik belaka. Hanya apabila ditegur sahaja barulah pemimpin akan sedar akan kesalahan dan mungkin akan memperbetulkannya.

4. Izinkan saya mencerita cerita dongeng berkenaan seorang raja Inggeris. Ia dikelilingi dengan ramai dato-dato yang mendakwa dia adalah seorang raja yang amat berkuasa ke atas segala-galanya. Demikian pasang-surut air di laut pun akan patuh kepada perintahnya.

5 Al-kesah, maka pada satu hari raja menitah untuk meletakkan takhtanya di pantai menghadapi laut.

6. Air sedang pasang dan raja bertanya kepada dato-datonya apakah baginda boleh hentikan air pasang supaya tidak basahkan kakinya.

7. Jawab mereka, "Ya, Tuanku. Air tidak akan sampai kaki Tuanku."

8. Maka raja pun menitah supaya air laut itu tidak naik lagi.

9. Tetapi air laut itu terus pasang dan kena pada kaki baginda. Maka baginda pun murka kepada dato-datonya. Demikianlah sikap dato-dato kerana ingin menyenangkan hati raja mereka.

10. Satu lagi cerita dongeng juga ialah berkenaan dato-dato istana yang tidak pernah menegur raja. Mereka sepanjang masa mengiyakan saja apa juga yang dilakukan oleh raja.

11. Satu hari raja masuk dewan dalam keadaan bogel. Baginda bertanya cantikkah pakaiannya. Semua angguk kepala dan berkata "Ya Tuanku".

12. Hanya seorang budak yang berkata, "Tuanku bogel."

13. Maka raja pun murka akan dato-datonya yang tidak berkata yang benar apabila dia bogel.

14. Kita boleh dapat sedikit pelajaran dari cerita-cerita dongeng ini.

15. Orang Melayu mempunyai banyak pepatah yang boleh jadi panduan dalam kehidupan mereka. Antaranya ingin saya sebut di sini:

"Sayangkan anak tangan-tangankan,
Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan."
Dengan izin saya ingin menambah sedikit kepada pepatah ini.
"Sayangkan pemimpin tegur-tegurkan."

16. Saya lihat bagaimana orang Melayu tidak mudah menegur pemimpin. Walaupun pemimpin jelas bersalah, tidak ada siapa yang sanggup menegur secara terbuka. Tetapi di belakang pemimpin mereka akan keluarkan kata-kata yang kesat terhadapnya.

17. Mungkin saya berbeza sedikit dari Melayu lain. Apabila YTM Tunku membuat beberapa dasar dan tindakan yang tidak disenangi oleh ramai orang Melayu, saya menulis surat menegur Tunku.

18. Walaupun kerananya saya dipecat, tetapi YTM Tunku meletak jawatan sebagai Perdana Menteri. Mungkin bukan kerana teguran saya, tetapi hakikatnya Tunku mengundur diri.

19. Demikian juga dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Mungkin kerana teguran, mungkin kerana prestasi buruk Pilihanraya ke 12. Tetapi hakikatnya Tun Abdullah juga letak jawatan.

20. Saya sendiri pun letak jawatan. Sebahagian dari sebabnya ialah kerana saya dengar bisik-bisik yang menyoal “Bila lagi orang tua ini akan pergi.” Saya percaya jika saya tidak letak jawatan, bisik akan jadi jeritan.

21. Pilihan saya bagi mengganti Tun Abdullah ialah Dato Seri Najib. Setelah beberapa lama dilihat bahawa dasar dan tindakan Dato Seri Najib tidak lebih berkesan dari Tun Abdullah.

22. Saya tidak sangka yang pencapaiannya dalam Pilihanraya Umum ke-13 lebih buruk dari Tun Abdullah.

23. Harapan saya Dato Seri Najib akan mengambil ikhtibar dari prestasinya yang buruk dalam Pilihanraya Umum ke-13. Malangnya sehingga kini tidak ternampak apa-apa perubahan dari segi dasar atau pendekatan walaupun saya cuba menyampaikan pendapat saya, (yang juga pendapat ramai yang datang bertemu saya) secara langsung kepada Dato Seri Najib.

24. Saya tidak ada pilihan selain dari menarik balik sokongan saya. Ini pun tidak berkesan. Oleh itu terpaksalah saya menegur.

25. Apakah dianya yang saya fikir salah. Ia bermula dengan pendirian melayani semua tuntutan musuh. ISA dan undang-undang buang daerah dimansuh. Tindakan ini tidak sedikit pun mengurangkan tentangan oleh parti lawan. Sebaliknya jenayah bertambah dengan banyaknya kerana pembebasan ketua-ketua geng.

26. Demikian juga dengan sikap merendah diri kepada negara jiran sehingga urusan dalam negeri pun tertakluk kepada pendapat Kerajaan negara jiran.

27. Tetapi pendapat kaum dan parti yang kuat menyokong untuk menyelamatkan kedudukan Kerajaan tidak diberi layanan yang saksama.

28. Wang Kerajaan diguna untuk mempengaruhi sokongan rakyat apabila sahaja pilihanraya umum diadakan. Ini menjadikan rakyat terlalu bergantung kepada Kerajaan untuk segala-galanya. Bagi yang betul-betul miskin, bantuan seperti ini memanglah wajar. Tetapi beribu rakyat yang ditawar menolak bantuan wang seperti ini. Semangat rakyat untuk bekerja menjadi luntur apabila mereka diberi ganjaran tanpa apa-apa usaha oleh mereka. Semangat ini tidak akan menolong pembangunan Negara.

29. Dasar ekonomi mengutamakan tuntutan pengguna. Impot barangan digalakan dan industri tempatan diabaikan, bahkan dihalang oleh dasar Kerajaan.

30. Cuti ditambah sehingga adakalanya pekerja bercuti lebih satu minggu. Sebaliknya gaji minimum dinaikkan tanpa mengambilkira kenaikan kos yang boleh menjadi perniagaan dan perusahaan tidak berdaya saing dengan barangan import.

31. Sesungguhnya banyaklah dasar, pendekatan dan perbuatan Kerajaan pimpinan Dato Seri Najib yang merosakkan hubungan antara kaum, merosakkan ekonomi dan kewangan negara.

32. Semua ini disebabkan penyokong Kerajaan tidak pernah menegur pemimpin.

33. Jikalau tiada siapa yang sanggup menegur, biarlah saya menegur. Saya pernah dipecat oleh Tunku Abdul Rahman, dipulau oleh Datuk Seri Abdullah dan difitnah oleh ramai. Jika kerana menegur saya akan didera, terpaksalah saya terima.

34. Bukanlah saya tidak sayang pemimpin. Tetapi saya lebih sayang bangsa dan negara saya.


P/S: Tunggu respon pengampu-pengampu Najib..

Sunday, August 10, 2014

Persamaan 2 K


Sorang ni berkeras TAK NAK letak jawatan hingga di pecat partinya sendiri..


Yang sorang lagi ni konon sanggup letak jawatan, TAPI siap cabar pulak untuk orang tunjuk bukti jika ada silap dia. Kalo betul JANTAN..letak jelah jawatan tu. Tak payah banyak cakap putar belit. Nampak sangat TAK NAK letak jawatan..

Takde beza dua spesis ni...memasing GILA KUASA!!

*********

Majlis Pimpinan Pusat PKR hari ini memecat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dari parti itu serta merta. Pengumuman tersebut diumumkan oleh Pengerusi Lembaga Disiplin PKR Datuk Dr Tan Kee Kwong di Ibu Pejabat PKR hari ini. Klik.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyatakan bahawa beliau sanggup meletak jawatan sekiranya terbukti bahawa kegagalan pada Sukan Komanwel ke-20 di Glasgow, Scotland baru-baru ini berpunca daripada dirinya. Khairy berkata, beliau bersedia berbuat demikian jika hasil post-mortem dan kajian mendalam mendapati kegagalan pada temasya sukan itu berpunca sepenuhnya daripada kesilapannya sendiri dalam membuat sebarang keputusan. Klik.

Wednesday, August 6, 2014

Google search results between Israelis and Palestinian kid..


McDonald's Denies Free Burgers At Mosques Rumour

BY now most Malaysians will be aware of the ‘Boycott McDonalds Day’ campaign that will be held this Friday. But if you thought that this campaign, which is to be part of the much larger ‘Boycott Israel’ movement that is a hot topic right now, well it seems that things have just merely started to gather steam.

Earlier today, a message has been circulating through SMS and Whatsapp that McDonald’s Malaysia will be giving out free burgers and drinks at selected mosques throughout the country. This was seen to be a desperate attempt by McDonald’s to fight back against the campaign.

However when contacted by Malaysian Digest, a spokesperson for McDonald’s Malaysia denied the rumour. “No, it is not true. I believe this is a hoax,” the spokesperson confirmed. - MD.

Monday, August 4, 2014

PERISIK dalam Agensi Kerajaan

1. Sekarang makin menjadi-jadi pula provokasi orang bukan Melayu terhadap bangsa Melayu seperti di bawah ni;


2. Lepas satu..satu provokasi seumpamanya berleluasa terutama di alam maya. Seolah ada satu gerakan tersusun yang direncanakan oleh sekumpulan individu atau organisasi tertentu bagi mengeruhkan hubungan antara kaum di negara ini. 

3. Keadaan menjadi lebih buruk apabila pihak berkuasa seperti KDN, Peguam Negara (AG), PDRM dan SKMM yang sepatutnya bertanggungjawab menangani krisis antara kaum ini daripada merebak, hanya mengambil sikap sambil lewa - hanya setakat berjanji akan melakukan siasatan, memberi amaran, tetapi tiada tindakan pun yang diambil.

4. Tapi jika provokasi itu dilakukan oleh MELAYU...cepat saja tindakan pihak berkuasa, tanpa perlu pun laporan polis, seperti yang berlaku pada 'Kiki Steering Lock'. Dalam masa kurang seminggu, Kiki dihadapkan ke mahkamah dan diperintah membayar denda RM5,000 serta diarah melakukan khidmat masyarakat - ATAS KESALAHAN MEROSAKKAN HARTA PERIBADI CINAPEK TUA!! PELIKNYA beratus laporan terhadap samseng BERSIH yang merosakkan harta benda awam termasuk memusnahkan kereta polis - TIADA PULA TINDAKAN. 


5. Berbanding sekian banyak laporan polis yang dibuat terhadap orang bukan Melayu yang terbukti sengaja menghina bangsa Melayu dan Islam secara melampau di alam maya, tidak pula diendahkan oleh KDN, AG, PDRM dan SKMM. Seolah wujud TANGAN-TANGAN GHAIB dalam agensi itu yang sengaja mahukan krisis ini berlarutan. Tampak ADA YANG CUBA MENGHALANG tindakan diambil terhadap provocateur-provocateur yang sengaja ingin menanam dendam berpanjangan bangsa Melayu dan Islam terhadap kaum lain.

6. Sumber kami mendedahkan anggota polis sendiri kini pening dengan SOP PDRM dalam menangani kes-kes seperti ini. Malah anggota PDRM sendiri mengesyaki TANGAN-TANGAN GHAIB dalam KDN, AG, PDRM dan SKMM adalah terdiri daripada perisik-perisik (spy) antarabangsa yang cuba untuk memporak-perandakan keharmonian antara kaum sebagai persediaan ke arah mewujudkan krisis dalaman yang lebih besar dalam negara. 

7. Agenda mereka ialah menanam sentimen benci dalam diri bangsa Melayu terhadap kerajaan dan pihak berkuasa Malaysia yang tampak berat sebelah dalam menangani krisis antara kaum; serta mewujudkan perasaan tidak percaya antara kaum supaya ia kekal menjadi dendam yang tidak berkesudahan. Apabila rakyat terutama bangsa Melayu yang merupakan penduduk majoriti Malaysia sudah hilang kepercayaan terhadap pemerintah, maka senanglah kerajaan sedia ada digulingkan. Sentimen benci dan dendam tak berkesudahan dikalangan rakyat ini adalah agenda jangka panjang yang dirancang sebegitu licik tanpa disedari.

8. Sumber kami memaklumkan, ketika wujudnya ISA, hampir setiap bulan SB dan MIO akan menangkap perisik-perisik luar yang cuba untuk menggangu-gugat keselamatan dan keharmonian negara. Tetapi semenjak pemansuhan ISA, tiada lagi perisik atau musuh dalam selimut yang ditangkap. Adakah perisik-perisik baru yang tidak lagi menjadi sasaran SB dan MIO, kini sudah berjaya meresapi KDN, AG, PDRM termasuk Jabatan Perdana Menteri bagi merealisasikan rancangan memusnahkan Malaysia dari dalam sebelum agenda PERANG YANG LEBIH BESAR MELANDA NEGARA?

9. Baru-baru ini Najib dipuji seantero dunia kerana kononnya berjaya berunding dengan puak pemisah bagi mendapatkan kembali kotak oren (black box) MH17; walaupun tindakan Najib itu akhirnya anti-klimak apabila kotak hitam itu diserah pula ke England untuk dianalisis. Heh! Bertalu pujian yang diterima Najib termasuk daripada ahli kongres Amerika walhal satu dunia tahu bahawa Amerika adalah sekutu kamceng Israel. Bahkan ahli kongres Amerika Syarikat semuanya menyokong Israel.

10. Namun tidakkah kita terfikir kemungkinan Najib dibantu oleh TANGAN-TANGAN GHAIB bagi mengalihkan fokus rakyat terhadap sentimen kaum yang semakin parah dalam negara, disamping cuba mengangkat Najib sebagai 'Hero Malaya' semata-mata untuk menutup kelemahannya menangani krisis antara kaum di negara ini? Tidakkah kita terfikir TANGAN-TANGAN GHAIB ini memang berkehendakkan Najib yang 'baik-hati', 'lembut', LEMAH dan 'sayangkan Cina' ini kekal sebagai Perdana Menteri bagi menjamin kebencian dan dendam berterusan bangsa Melayu terhadap kerajaan?

11. Kerajaan Malaysia hari ini kelihatan SANGAT LEMAH terutama dalam menangani isu yang melibatkan keselamatan negara - pencerobohan sempadan, konflik antara kaum dan kadar jenayah yang semakin menjadi-jadi. Jika polis (KLIK) pun dah mula bergaduh sesama mereka - habis nasib rakyat ni camno?

12. Malaysia sedang diambang kemusnahan dan pentadbirannya kini 'diserang' luar dan dalam. Sama ada Israel/Barat akan menyerang kita, ATAU kita akan musnah dulu disebabkan rakyat pelbagai kaum berperang sesama sendiri; pilihan kini atas siapa?

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive